Studenthälsans aktiviteter - hösten 2018

Under hösten 2018 erbjuder Studenthälsan vid Campus Gotland olika evenemang med det övergripande temat "Hur du överlever studentlivet". Utgångspunkten i evemangen bygger till stor del på vad studenterna oftast behöver hjälp med när de kommer till oss.

Under hösten startar Studenthälsan dessutom två grupper: Killfika samt Prokrastineringsgruppen.

Information and lectures in English

Alla höstens evenemang är i sal C10.

Program - hösten 2018

Onsdag 26 september klockan 16-17: Studieteknik – bli en bättre student
En stor del av din lediga tid som student ska användas till självstudier. Att studera på egen hand kräver motivation, självdisciplin, koncentration och planering. Din studieteknik blir viktig. Den här föreläsningen ger dig tips. Läs om studieteknik på vår webbplats.

Onsdag 3 oktober klockan 16-17: Stress – lär känna & hantera din stress
Den här föreläsningen handlar om vad stress är och hur du hanterar vardaglig och studierelaterad stress på ett bra sätt. Läs om stress på vår webbplats.

Onsdag 10 oktober klockan 16-17: Sömnskola – sov bättre med KBT
Att ha sömnproblem påverkar både studierna och hälsan. På den här föreläsningen erbjuder vi grundläggande sömnkunskap och tips för att förebygga sömnproblem. Läs om sömn och sömnproblem på vår webbplats.

Onsdag 17 oktober klockan 16-17: Festa smart – Student + alkohol = sant
Livet som student kan innehålla en hel del festande där alkohol är inblandat. På den här föreläsningen kan du få en del bra tips på hur du festar klokt. Läs mer om alkohol på vår webbplats.

Onsdag 24 oktober klockan 16-17: Prokrastinering – sluta skjut upp!
Prokrastinering är när du skjuter upp saker fastän du vet att det kommer att få negativa konsekvenser på lång sikt. Den här föreläsningen ger dig tips på hur du kan sluta skjuta upp saker. Läs mer om prokrastinering på vår webbplats.

Onsdag 31 oktober klockan 16-17: Prestationskrav – perfekt finns inte…
Att känna höga krav på sig själv under studietiden är inte ovanligt, du är trots allt här för att prestera och skapa en bra grund för din framtid. Den här föreläsningen ger dig tips på hur du kan vara mer snäll mot dig själv och också minska prestationskraven. Läs om prestationsångest på vår webbplats.

Onsdag 7 november klockan 16-17: Tala inför grupp - utan att svimma
Att tala inför en grupp kan ibland kännas svårt och nervöst. Den här gången håller vi en workshop om talängslan. Här får du fakta, tips och övningar. Läs om talängslan på vår webbplats.

Onsdag 14 november klockan 16-17: Acceptans & självmedkänsla – bli din egen BFF
Ibland är livet tufft - du har för mycket att göra, problemen hopar sig och den självkritiska rösten vill inte bli tyst. Då kan det vara bra att lära sig ett förhållningssätt för att hantera det jobbiga i livet genom att acceptera tankar och känslor såsom de är. Genom självmedkänsla får du även lära dig hur du tränar upp förmågan att möta dig själv med värme och omtanke i motgångar.

Killfika startar 23/10

Många män saknar en nära vän som står en riktigt nära, som man litar på och kan öppna sig för, trots att det är viktigt att prata med andra män och dela upplevelser och tankar. Killfika är ett sätt för dig att få träffa andra män och prata på djupet om ämnen som berör. Alla som identifierar sig som män är välkomna, oavsett om du redan har nära vänner eller inte. Givetvis fikar vi!

Killfika, som startar 23 oktober, kommer vara varje tisdag kl 16-17 på campus i en lokal som meddelas vid anmälan. Mejla Studenthälsan för anmälan och mer information.

Prokrastineringsgruppen startar 1/11

Prokrastineringsgruppen är för dig som har svårt att organisera studierna eller som upprepat skjuter upp pluggandet. Prokrastineringen leder ibland till att det blir väldigt stressigt och du sliter hårt sista dagen innan deadline. I värsta fall leder det till studiemisslyckande. Om du känner igen dig i detta kan den här gruppen vara något för dig! Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att minska prokrastinering och få stöd i beteendeförändring.

Prokrastineringsgruppen, som startar 11 november, kommer att vara varje torsdag kl 16-17 på campus i en lokal som meddelas vid anmälan. Mejla Studenthälsan för anmälan och mer information.