Campus Gotland

Kandidatprogram i speldesign 2017/2018

Programmet ger dig verktyg att förstå och arbeta med spel på professionell nivå, samt utrustar dig för att kunna utveckla nya uttryck och upplevelser inom spelmediet. Våra tidigare studenter driver egna utvecklingsstudios eller arbetar på framgångsrika spelföretag i och utanför Sverige. Programmet ges på Campus Gotland i Visby, en miljö präglad av närhet mellan lärare och studenter.

Ett flertal profiler inom spelindustrin och spelutbildningssektorn har givit utbildningen strålande betyg:
Ett av de bästa designprogram som jag har sett, särskilt den polyforma inställningen till design. Koden blir aldrig bättre än spelupplevelsen, och det märks. Dessutom, finns det ett politiskt angreppssätt som modulerar design. Det ger många av oss hopp om en mogen och komplex bransch i framtiden.” –  Prof. Derek A. Burrill

Om programmet

På kandidatprogrammet i speldesign blandas teori och praktik. Speldesignteori läses samt tillämpas i praktiska projektbaserade kurser.  Ämnet speldesign omsätts i praktiken genom att du producerar spel tillsammans med studenter från de internationella speldesignprogrammen som ges på Campus Gotland. Från år två och framåt väljer du själv ett biområde, med en frihet att välja precis det ämne du önskar. Projekten liksom de teoretiska kurserna tränar akademiskt skrivande och presenterande, som träning inför examensarbetet som avslutar det tredje året.

Speldesignkurserna börjar från grunden och kommer efter första terminen att leda till ett mindre spelprojekt, varpå utbildningens innehåll tilltar i komplexitet och projekten i omfattning. Speldesignkurserna behandlar områden såsom prototypproduktion, dokumentation, kommunikation, narrativ, spelsystem samt spelanalys.

Institutionen för speldesign blev under hösten 2014 invald i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar på högskolenivå där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Name: Emilia Daniels
From: Norrköping
Programme: Kandidatprogram i speldesign

Varför valde du den här utbildningen?
– Jag hade hört talas om programmet av några kompisar som sökt tidigare och de var så nöjda med programmet och utbildningen att jag också blev intresserad. Dessutom har jag alltid älskat spel så jag trodde det skulle passa mig!

Vad är det bästa med att plugga på Uppsala universitet Campus Gotland?
– Att man träffar så manga människor från hela världen, särskilt nu med alla internationella studenter! Och jag älskar Visby, det är så mysigt att bo här.

Hur ser en vanlig dag ut på din utbildning?
– Vi har lektioner på mornarna och efter undervisningen stannar jag ofta och med min grupp och jobbar på något projekt. Det senaste projektet bestod i att göra ett “shoot ‘em up”-spel. Som designer försöker jag försäkra mig om att det vi gör uppfyller våra kreativa avsikter och säkerställer att vi jobbar med alla detaljer. Sen går jag hem och jobbar lite mer själv.

Vad är unikt för din utbildning?
– Jag tror det faktum att vi jobbar så självständigt i grupper är unikt och att programmet fokuserar på det praktiska – att göra/designa spel och inte bara läsa om dem.

Varför studerar du och vad är ditt mål med utbildningen?
– Jag pluggar för att jag hela tiden vill utvecklas och studera något som jag är intresserad av. Mitt slutliga mål är att jobba som speldesigner.

Berätta om studentlivet / Vad är ditt bästa minne hittills?
– Det är mycket jobb, men det är alltid värt det. Att slutföra ett projekt och känna sig nöjd med vad man själv och gruppen åstadkommit är alltid en fantastisk känsla!

Tre snabba frågor
Vad är det bästa med Visby som stad?
– Allt innanför stadsmuren är så mysigt och jag har bara haft positiva upplevelser av Visby sen jag kom hit.

Bästa studenttraditionen vid Uppsala universitet?
– Tyvärr har jag inte upplevt någon än. 

 Vad gör du om 5 år?
– Jag tror att jag jobbar som speldesigner någonstans!

 Våren 2017

Upplägg

Programmet omfattar tre års studier där huvudområdet speldesign läses samtidigt som det biområde du själv väljer från lämpliga kurser inom eller utanför Uppsala Universitet.  Både projektkurser och teoretiska kurser i speldesign läses tillsammans med de internationella programmen inom speldesign, i både teoretiska och projektbaserade kurser.
Speldesign utgör 105 högskolepoäng (hp) av de 180 som ges inom programmet, medan ditt valda biområdet ska utgöra minst 30 hp. 

Kurser inom programmet

Termin 1
Speldesign 1 – Introduktion, 15 hp
Testdriven speldesign 1, 15 hp
 
Termin 2
Speldesign 2 – Spelutveckling, 7,5 hp
Spelproduktion 1 – Arkadspel, 15 hp
Testdriven speldesign 2, 7,5 hp
 
Termin 3

Speldesign 3 – Systemdesign, 15 hp
Valfritt biområde eller valfria kurser, 15 hp
 
Termin 4
Speldesign 4 – Serious Games Design, 7,5 hp
Valfritt biområde eller valfria kurser, 7,5 hp
Spelproduktion 2 – Vertical Slice, 15 hp 

Termin 5
Valfria kurser*, 30 hp
*inom huvudområdet, biområdet eller annat ämne, alternativt utlandsstudier

Termin 6
Speldesign 5 – Teori och metod, 7,5 hp
Speldesign 6 – Experimentell speldesign, 7,5 hp
Examensarbete, 15 hp

Om undervisningen

Programmet ges i Visby på Gotland. All undervisning inom huvudområdet speldesign sker på engelska.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom salsundervisning, workshops och små projekt. Merparten av kurserna förutsätter grupparbete.

Varje år innehåller en eller två projektkurser, under vilka studenterna jobbar med sin specifika roll i grupper för att producera färdiga spel och där undervisningen tar formen av handledning under processen.

Studera utomlands

Idag finns, utöver Uppsala universitets utbytesstudieplatser även egna för institutionen. Samarbetsavtal rörande studentutbyten finns i dag med fyra lärosäten i Tokyo samt Erasmus-avtal med universitetet i Riga och Université d’Angers. Fler samarbetsavtal är under utveckling.

Karriär

Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare.

En av utbildningens styrkor är dess mycket goda kontakter med spelbranschen, varför utbildningens före detta studenter utgör ett särskilt användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang inbjuds särskilt framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling, vilket ger mycket goda möjligheter att skapa sig ett eget kontaktnätverk för framtida arbete.

Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen utvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Blizzard Entertainment, Massive Entertainment, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Lionhead, CCP, DICE och Might & Delight. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden inom vad som kallas Serious Games.

Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign

180 högskolepoäng

HT17 - 100 % - Campus

Studieort: Gotland

Sista anmälningsdatum: 2017-04-18

Anmälningskod: UU-P5123 Anmälan

Undervisningsspråk: svenska

Behörighet: Matematik 2a/2b/2c (områdesbehörighet A8) alternativt Matematik B (områdesbehörighet 8)

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby