Kursplan för Examensarbete i hållbar destinationsutveckling

Degree Project in Sustainable Destination Development

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 1TG428
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Hållbar destinationsutveckling A2E
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2019-03-07
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2019-04-23
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 28, 2019
  • Behörighet: Kandidatexamen om 180 hp samt därutöver 60 hp inom hållbar destinationsutveckling, inkl. Fördjupning i hållbar destinationsutveckling och Kvalitativ och kvantitativ metod. Kursen kan endast genomgås efter för examensarbetet erforderliga kurser på avancerad nivå. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
  • arbeta självständigt inom det valda området,
  • visa ett vetenskapligt förhållningssätt,
  • självständigt genomföra en opposition.

Innehåll

I examensarbetet skall studenten tillämpa kunskaper som har förvärvats under studietiden genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift inom planerad tid. Uppgiften skall vara så vald att kunskaper från tidigare studier kan tillämpas, breddas och fördjupas.

Undervisning

Självständigt forsknings- eller utvecklingsarbete, rapportskrivning, handledning och seminarier.

Examination

Muntlig och skriftlig redovisning av examensarbetet (se Övriga föreskrifter). Muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete (normalt inom samma program), alternativt en motsvarande uppgift definierad av examinator.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Riktlinjer och anvisningar för examensarbeten finns tillgängliga på Studentportalen.

Litteratur

Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.